Translate

dilluns, 19 de novembre del 2012

El Pedraforca (voltant el Massis)

El Pedraforca
   Emprenem aquesta cursa per aquest emblemàtic massís per tal com he dit en el títol, fer-li una volta.

Pedraforca des de Gósol
   Comencem una nit al poble de Gósol, petita vila del Berguedà situada a la vall que porta el seu nom i pertanyent a la província de Lleida, antigament el nucli de població estava situat al turo on hi ha les runes del seu castell, datat del s. XI i que està dins la ruta dels Bons Homes (Càtars).

Gósol des de Coll de Josa
   Per agafar la muntanya d'un xic més enrrere pujarem a coll de Josa (1620 m.), ací, posem inici a la nostra volta, just en el mirador del coll d'on podem gaudir d'aquesta vista:

Pedraforca des de Coll de Josa
   Retornem enrrere cap a Gósol i ens dirigim direcció Saldes, poble també del Berguedà però ja de la província de Barcelona i des de on podem contemplar la muntanya d'un altra perspectiva:

Pedraforca des de Saldes
   Just en sortir del poble direcció Berga, passat un pont, trobem un trencall a l'esquerra amb un indicador que posa "el Gresolet i Gisclareny", agafem la pista i ens anem endinsant per les boscúries observant com anem tombant la muntanya.
Des de el camí al Gresolet

Després d'un tros travessem la riera de Saldes i comencem a pujar, seguint petits rierols dels que podem gaudir tot el camí.

Detall de un rierol
Riera de Saldes
    A la tardor aquest espai natural té un gran encant, ja que per tot el camí gaudim de la infinitat de colors que ens dóna aquesta estació.

Camí del Gresolet

Continuem camí passant per estrets canons entremig de les muntanyes ...

... observant com cada cop més el nostre Pedraforca es va decantant, fins a arribar al punt del Santuari del Gresolet.

Santuari del Gresolet al peu del Pedraforca
    Aquest Santuari es troba a 1300 m d'alçada, a la vall del torrent del Gresolet, vessant nord del Pedraforca.
 L'església és d'una sola nau amb capçalera recta i capelles laterals, coberta amb una volta de canó. Es conserva la decoració policromada en les parets d'estil neoclàssic, però no hi ha imatges antigues. Durant la guerra civil espanyola tot i quedar apartada el retaule major fou destruït.

Des de ací, podem veure el mirador del Gresolet, situat a la falda del Pedraforca, prop del refugi Lluis Estasen:

Al fons Mirador del Gresolet
   També es pot gaudir des d'aquest punt la vall del Gresolet, que en temps de tardor trobem tota aquesta odissea de colors que ens brinda la mare natura ...

... és per enamorar-se.

Zona d'esbarjo del Gresolet
   Deixem aquest fantàstic paradís de tardor per seguir pista amunt direcció Gisclareny (però, compte, segons m'han dit abans d'arribar al poble, més o menys pel coll de la vena el camí es fa força feixuc, en dies de pluja o quan hi ha el terra moll és perillós de passar-hi amb un turisme convencional, ja que hi ha uns 800 m molt relliscosos i l'estimberi és molt pronunciat, COMPTE. Jo a hores d'ara no hi he passat, vaig anar-hi el setembre del 2009 per Baga).

Barri del Roser de Gisclareny
   Ja som a Gisclareny, just al barri del Roser on trobem l'ajuntament i l'església i des d'on surt un corriol que puja al mirador de la Gargallosa on gaudim d'unes espectaculars vistes de l'entorn, particular-ment del nostre Pedraforca i des d'on acomiadem aquesta primera volta que hem fet pel massís.

Pedraforca des de el mirador de la Gargallosa

Les fotografies del damunt han estat preses el 27/10 i el 04/11 del 2012

1. Hola Josep,
    Nosaltres si vam fer el recorregut sencer fa 2 setmanes i just després del Santuari de Gresolet, tot i estar ben sec, el cotxe (que és un turisme) ens relliscava per les pedretes i la forta pendent. Igualment el camí és més bonic des de Saldes, almenys per nosaltres. Felicitats per l'entrada, tot i que la vas fer fa temps, encara no l'havia mirat...

1. Hola Marta, en primer lloc perdona per la tardança en contestar-te i gracies per les explicacions que amb dones. Properament tinc pensat d'ampliar aquesta excursió voltant per les pistes fins entrar al mateix massis, ho faré en un altre bloc, viam si vos agradarà, per cert vaig estar en el pícnic entre el Gresolet i Gisclareny, esta força be. Una abraçada i endavant.